Dette er vores Dagbog fra Thailand og Cambodia

2og 3. jan. 2007

Saa  startede  vores rejse. Flyet fra Berlin afgik kl 19.00. De foerste timer gik  med at indstalerer os og faa serveret mad..  Boernene var rolige og opfoerte sig upaaklageligt. Kl 22.30 blev de lagt til at sove. Nu var det saa smart at flyet var delt op paa den maade at der foerst var 2 saeder    ogsaa 4 ogsaa 2 igen............. og hvem sad i midten med alle 3 boern det gjore jeg.... Stort arbejde at styre 3 boern med mad bakker og  legesager og tegnesager...Det var kaotisk. Og roerer sig kan   man knapt. Men der blev spist uden de store uheld.   Matilde var meget imponeret over maden og som hun sagde " Mor de har godt nok gjort meget ud af det synes du ikke "

Kl 22.30  blev de lagt til at sove... Endelig sov de 2 paa gulvet paa matilde paa 2 saaeder.     Det var jo skoent da der jo endnu var mange timers flyvning tilbage.. Kl  03 blev vi vaekket da vi skulle spaendes fast pga turbulens..........saa surt. Og solen skinnede jo ind af vinduerne saa det var svaert at sove igen for dem.

Jeg tror Ellen havde spist lidt for mange rosiner i bilen paa vej til kbh. for hun pruttede konstant, en af medpassagerene spurgte om vi havde kigget til hendes ble, hvilket vi jo havde gjort rigtig mange gange   .

Da vi naede Bangkok var vi rigtig traette og billigt til salg. Saa stik imod alle tidligere planer om at tage til den centrale busstation  og tage en offentlig bus  uden aircon og ca 5 - 6 timers korsel. Aendrede vi lyn hurtigt til at tage en Taxi direkte de 325 km til Provinsen Trat . Derfra sejlede vi til oen koh chang.

Vi fik vores bungalow og gik ned for faa lidt at spise. Vi var jo godt traette saa kl 21 gik vi seng...................Men kloge som vi aabenbart ikke er saa taenkte vi ikke paa  tidsforskellen saa kl 0.30 stod alle boenene op igen. ( for dem var klokken jo ikke ret mange ca. 15 om eftermiddagen da de kom iseng. Der sad vi i en hytte langt vaek fra alt Der var bulder moerkt. Havet paa den ene side og junglen bag os. Vi spillede lidt og legede. KL 4 fik vi ro igen.

4. jan

Vi maatte tvinge os selv til at staa op....vi var traette. Marcel og Trine og boernen var ankommet, saa ned og hilse paa dem. Carl Emil klagede over ondt i maven.....  og selvfoelgelig da vi sad paa restaurenten til morgenmad kastede han op paa gulvet. Naa men vi ville tilbringe dagen ved poolen og carl emil fik det heldigvis bedre ret hurtigt.

Vi bor paa Siam Bay resort og det ligger simpelhen saa langt vaek fra alt. Vi kan faktisk kun komme herfra via Taxi. Der er kun en vej og den gaar rundt om oen da der jungle og bjerge i hele midten af oen. Her er skoent og MEGET roligt.

5. 6. 7 Jan

Der er ikke de vilde ting at berette da vi jo som for navnt er langt fra alt. Trine og jeg tog en tur ind til en lile by der hedder Kai  Bae hvor lige skulle handle nnoget af  det vi   manglede.  Sasom : hangekoje, langarmet trojer og bukser pga myggene, kasketter,myggebalsam osv.

Vi fordriver tiden ved poolen eller den skonne strand og far virkelig slappet af.

En aften tog vi til en by der hedder Lonely beach .........det var et rigtig hippi sted  folk la i deres hangekojer og sa ud som de aldrig havde tankt sig ar rejse sig og sa temmelig skave ud. vi spiste selvfolgelig pa en restaurent hvor vi la pa puder pa gulvet...

Maden er god men den kommer spredt over en times tid hvis de da har husket alt. Vi spiser hele familien for ca 160 kr med alt.

Igar da vi havde faet morgenmad og var pa vej til poolen fik vi os en lille hyggelig overaskelse Lisa min kollega og hendes mand Tommy var kommet for at besoge os. De er pa ferie pa oen men i en by der hedder White sand beach.  Det var virkelig hyggeligt vi fik os en is og sodavand og gik os en lille tur. Vores resort er jo formentlig noget anderledes end deres, det vi bor i er ikke lige frem i narheden af luksus.

Der er en ting der giver mig gra har og det er alle de kryb her er.  Vi bor jo klemt ned mellem strand og jungle og hvad vi ikke har set af vamle dyr....... Vi har selvfolgelig fotograferet dem . Sa Kommer foraldrene specielt mig pa hard prove med bla.   De er da ikke farlige , de er ligesa bange for os , og de kommer ikke ind hvor vi sover osv osv      Tror du de kan se jeg ikke taler helt sandt

Ligenu ligger vi ved poolen men har planer om at tage til en by der er bygget pa pale ude i vandet her ved middagstid, men det horer i om senere.

Den 8. Jan

Vi tog til byen Ban Bao, en fisker by hvor klipperne gar meget langt ned og de har bygget mange af deres huse ude i vandet pa pale. Det var rigtig fint og htyggeligt, men vi havde konstant darlige nerver overfor bornene. Fint nok det de havde bygget men der var store revner og huller lige plads nok til at lille ellen ville kunne falde i gennem, men det gjore hun jo heldigvis ikke.

Vi gik en tur og der en hel lille passage med sma boder hvor der kunne handles alt muligt, hvilket vi jo ikke kunne lade vare med.

Frokosten indtog vi pa en restaurent der hed Sea Bird , hvor ejeren var en Russisk\ Spansk Dame der snakkede helt vildt meget, hun klare alt for os og foreslog os at vi tog en hel dag ud med hendes mands bad, med madpakker og sa kunne vi snorkle og fiske og finde nogle hyggelige strande,selvfolgelig mod betaling, men prisen var meget rimlig. Den sag ville vi lige tanke over.

Det endte med at vi takkede ja og ville tage afsted torsdag pa turen.

Vi havde varet pa et par restaurenter hvor man sad pa gulvet pa hynder og fik sin mad og med sanket lys og godt musik lige ned til stranden, og frisk fanget fisk la pa is ogsa kunne bare selv valge hvilken man kunne tanke sig at fa grillet. Det synes vi jo var vildt hyggeligt ohg men problemet var jo bare at bornene altid blev tratte og skulle hjem i seng, sa vi sad der jo ikke sa lange som vi havde lyst til og tratte born er ikke bare stille born ikke vores i hvert fald. Derfor fik Trine og jeg den geniale ide at vi ville spise bornene af forst ogsa skulle de puttes. Sa dakkede vi op pa vores teresse med saronger lys og rogelsespinde og puder. Sa fik vi restaurenten til at komme ned med maden til os, det var super hyggeligt.

Den 9. Jan

Den spenderede vi pa stranden hele dagen, dog afbrudt af en times massage til 48 kr og en gang frokost, dejlig dag

Den 10. jan

Sa var dagen kommet til vores badtur. VI blev afhentet i taxi dvs en ladvogn med sader bag pa. Vi sejlede ud fra Ban Bao Og var af restaurent dame blevet forsynet med madpakker og drikkevarer.

Turen startede godt der vor godt en eller anden pind der braste ned i hovedet pa os, men den fik de to thaier lige hurtig fikset, sa gik det ellers bare derud af. Forste stop var snorkling, jeg blev pa baden med Ellen. Matilde snorklede rundt og Carl Emil var da ogsa i men ikke sarlig lange, Synes nok ikke det var sa fedt at hoppe i fra baden, og var maske bekymret for om hvordan han kom op igen.

Sa sejlede vi lidt  videre til et godt fiskested, vi blev rikket an med fiskestangerne og det blev faktisk fanget en del fisk , ikke store men alligevel. De havde flotte farver og thaierne sagde at de godt kunne spises, sa vi lagde dem pa is.Bornene var vildt optaget af det, sa lange vi fangede noget.

Vi blev sejlet til en o der hedder Koh Wai , til en lille halv ode strand hvor vi kunne spise vores madpakker og bade.

Da vi lige havde spist, faldt der en stot kokosnod lige ned ved siden af hvor vi sad og spiste, den kom med et ordenlig brag o ghojt oppe fra. Bornene synes det var vildt sjovt,,,,,,,,men moren .......................... Endnu en bekymring de kunne jo fa en kokosnod i hovedet, sa jeg ville kun have at de var ude og bade da stranden var meget kort og der var rigtig mange palmer sa det eneste sted jeg ansa som sikkert var vandet..............ikke sarlig sjovt for bornene kun og ma vare i vandet og det gjaldt jo ogsa mig selv. Sa det stod jeg i en times tid med vand til larenen indtil vi skulle sejlee videre.

Da vi kl ca 17 kom i havn igen gik vi hen til restaurenten, og spurgte om de ville tilberede vores fisk og den var de med pa, det skal lige siges at vi ogsa bestilte en del andet mad.

Den 11. jan

Sa var dagen kommet hvor vi skulle forlade Koh Chang og Thailand. Vi blev afhentet med minibus fra vores resort, og kort afsted, der var selvfolgelig ikke en plads til Ellen sa hun matte sidde hos mig. Da vi var kommet af fargen og havde kort i ca 1 time stoppede vi , det var abenbart der vi skulle udfylde parpirene til visumet, det fik vi gjort. Alt ting tog 100 ar. Sa blev vi dirigeret ind i en anden minibus og vores kufferter spandt fast pa taget, da vi sa havde sat os til rette, blev vi dirigeret ud igen sa skulle alligevel kore med den anden, men vores kufferter korte altsa med den anden de forsikrede os om at de havnede det samme sted. Surt allievel, ville gerne lige vare pa den sikre side, havde aftalt med nogle fra den anden bus om at de skulle kontakte mig hvis vi ikke var der nar vi skulle af.

Sa korte vi og korte, stoppede en gang ved en seven 11, kobte slik og sodavand og boller til bornen viste jo ikke hvad den videre plan var de er jo ikke specielt meddelsomme hernede. Efter 3 timer stoppede vi ved en restaurent, sa skulle de lige ordne noget ved passene igen igen. Efter et langt stop korte vi videre. Blev sat af og skulle ga det sidste stykke mod gransen, og vi fik vores kufferter igen. Sa hen til den langste ko. Da vi havde vist pas visum osv. Skulle vi ga et godt stykke igen, philip hyrede en med en stor vogn til tage baggagen. Sa til naste ko, den var drabene. Der var mog beskidt halvt udendors og Ellen bare kravlede rundt og ville helst rulle sig rundt pa gulvet. Forsogte at give hende en slikkepind sa hun maske kunne sidde lidt stille, men det skulle jeg aldrig have gjort, den floj rundt og rorte ved alt ogsa tabte hun den, det var meget svart at holde ud for mig det har det meget darligt med bakterier.

Endelig efter 1 time blev det vores tur. Sa sad Hr. stempelkvist der inde bag glasset og stemplede og fotograferede os osv. det var en omstandelig proces, og han var meget alvorlig.   Altsa som om vi havde tankt os at bosatte os i Cambodia.

Sa var vi endelig i Cambodia ved granseovergangen Poipet. Det forste vi modte var den store flotte velkomstport med ankor Wat tarnene og " Cambodia Kingdom ", men med det samme var der tiggere med mistede lemmer og der la et lille barn pa ca et ar og sov midt pa fortorvet helt alene.

Vi kom i en bus , men kom hurtig ud af den igen og kom i en Taxi som skulle bringe os de 140 km til byen Siem Riep. Men der var ikke asfalteret vej pa det stykke havde det sa bare varet grusvej, nej det var humblet jordvej. og turen tog ca 4 timer og det var fuldtsandig morkt og stovet hele vejen. Vi naede efter 14 timer siem riep, og taxi chaufforen havde ordnet hotel for os , vi havde godt nok sagt hvilket pris niveau, sa det troede vi der var styr pa. Vi kom til et meget dejligt hotel, hvor vi sagde til hinanden flere gange " nej tank sig at man kan fa det for 20 dollar. Vi blev klogere, nu var vi sultne og bornene meget tratte og beskidte. De blev badet mens philp hentede lidt mad som vi spiste pa varelset. Og vi sov som en drom, standarden var noget hojerer end vi havde haft tidligere.

Det gar ikke sa godt med at fa lagt billeder ind, da vi har glemt et stik, men haber pa mor og chr har det med nar de kommer.

Den 12. jan

Vi havde hyret taxi manden fra dagen for til at tage os rundt og se Ankor Wat.. Det er en hel masse gamle tempel rester , Der blev opdaget for lidt over 100 ar siden. Selve templerne er 800 - 1000 ar gamle. Tempel omradet er pa 100km2  med ca 40 templer. De er alle bygget i perioden  800 - 1300 tallet. Selve riget gik til grunde i 1432 pga af krig. Da de blev genfundet for ca 100 ar siden var de fuldstandig overgroet af jungle og indhyldet i lianer.

Selve Ankor Wat med de fem tarne er det mest kendte af templerne. Det er et verdens storste med en sten mangde som Kheopspyramiden.

Den er helt fantastisk udskaret med de historie fortallende billeder over det hele. Et af de andre templer vi valgte at se var  Ta Prohm. Det tempel havde man lade sta som da man fandt det i 1800 tallet. Forfaldent med traer der vokser henover og ovenpa bygningerne.

Stor oplevelse men lidt sejt for bornene da der var helt utroligt varmt og tort. og der var langt at ga. Carl Emil kunne ikke helt forsta at vi ville se alle de " stempler " som han troede det hed. Vi gjore et afbrak i lobet af dagen tilbage til vores hotel hvor vi lige tog en dukkert i poolen.  Vi havde jo vores taxi chauffor hele dagen sa det var ingen sag. Ude ved Ankor Wat var der selvfolgelig rigtig mange andre turister speciel koreaner.  De gik med detres store kamaraer og var meget optaget af at fotografer lige indtil de sa Ellen sa  rendte de efter hende og ville tage billeder det var skagt at se

Den 13. Jan

Vi ville ud og se Siem Riep og markederne. Vi havde forst lovet bornene at vi tilbragte formiddagen ved poolen. Pa hotellet var der massage damer og philip fik en times massage  og jeg valgte at prove at fa en times " Cambodian medical massage " det foregik med varme urter og var rigtig dejligt.

Da det var blevet eftermiddag hyrede vi en Tuk Tuk driver til at kore os rundt til forsellige ting i ca 4 timer.  Vi havde et par gange passeret et borne hospital hvor de havde et stort skildt ude hvor de desparetly manglede A pos og O pos blod. Jeg tankte at hvis deres teknik ellers var steril kunne vi lige blive kort derud. Sa tankt sa gjort. Jo Jo det var sterile nale sa vi donetrede lige en portion blod hver altsa philip og jeg. Det var meget sjovt at se der ser noget anderledes ud end derhjemme. Vi fik udleveret en pose bagefter med smakager en t shirt, klistermarker, og jern tbl.

En ting der nok ikke var sa gennemtankt fra min side var at jeg jo de seneste dage havde haft rimelig darlig mave og stort set ikke havde spist noget. Sa da vi var fardige og jeg havde drukket min sodavand og vi korte ind til et marked sa blev jeg simpelhen sa darlig. Det var 500 grader varmt der stank ad H.... til af alt muligt klamt og   Philp handlede og handlede og flere der rendte efter os for at vi skulle kobe noget. Ungerne for ogsa omkring. der blev det lige for meget og jeg var lige ved at ga i gulvet, sa jeg matte ud i tuk tukken og sidde. Carl Emil sagde mor du er helt gul i hovedet. Der sad jeg indtil de andre havde handlet fardig.

Den 14. jan

Dagen var kommet hvor vi skulle fra Cambodia. Ellers et dejligt land men alt for meget fattigdom, og grusom fortid for ikke mindre end 30 ar siden.

Vi havde hyret vores Taxi chauffor til at bringe os til gransen. Turen var knab sa slem som derud men det var jo ogsa om dagen. Tog heldigvis kun den halve tid at komme over gransen til Thailand. Der hyrede vi en anden taxi til at kore os til ferie byen Pattaya. Der havde vi aftalt at skulle modes med  Kurt en af Philips families venner. Han bor i pattaya og er gift med Oye der er fra Thailand. Det var jo en langere tur men vi ankom forst ved 18 tiden. Vi havde lidt problemer med at finde et sted at overnatte men endelig fandt vi et lille rum, men vi matte dele en seng alle 5 altsa en dobbelt seng.

Vi modtes med kurt og Oye og deres 3 mdr. gamle dreng Frank. Vi korte til en restaurent og bagefter tog vi en ol hjemme hos dem.

Den 15. jan

Nu var dagen kommet hvor vi skulle hente min mor og Christian i lufthavnen i Bangkok. Vi hyrede en mini bus der korte os de 2 timer til lufthavnen og ventede i lufthavnen og bragte os videre til Bangkok hvor vi lige ville tilbringe den forste dag. Den taxi chauffor kunne simpelhen ikke finde vej vi korte og korte rundt og han spurgte uden overdrivelse 30 mennesker undervejs. endelig kom vi til Shianti Lodge som vi havde booket pa.

Vi tog en Tuk Tuk til khao san road for at se hvordan der sa ud der nu. Det er narmest som en gagade og mennesker over alt og alt kan kobes der. Vi var lidt sent tilbage sa det blev til sent aftensmad . Christian var sa trat at han gik i seng og  bornene  de to sma sov pa to stole lige efter de havde spist.

Den 16. jan

Vi havde en dag i Bankok inden vi skulle med bussen kl 19 mod syd til Khao Lak.

Vi startede med at kore en tur til Dusit Zoo en fin og hyggelig zoo inde i Bangkok. Bornene var ellevilde. Da vi havde spenderet 4 timer derinde tog vi en Tuk Tuk til floden i Bangkok sa vi kunne sejle en tur langs floden. Mens vi stod og ventede og kiggede ned i floden sa vi da godt at der blev solgt store poser med brod rester men vi anede ikke hvad det skulle bruges til. Som vi fodrer ander i dk sa de fisk der. Vi kobte selvfolgelig en pose og sikken et syn, der var tusindvis af fisk der var nasten over vandet. Et stort held at lykkedes os at komme pa baden da den ligger til i max 15 sek inden den sejler igen, det bliver brugt som offentlig transport middel. Vi stod af ved Chinatown, men aldrig har jeg varet sadan et kaotisk sted, det matte jeg indromme at det var for kaotisk, sa vi fik hurtig en taxi tilbage til det sted hvor vi havde parkeret vores bagage.

Tiden var vist rendt lidt fra Philp og jeg  ( det plejer den da ikke) sa vi matte med det samme i en taxi mod Bangkok bus terminal, det var ellers meningen at vi skulle na at spise osv. inden vi skulle i bussen. Tror Mor og Chr. Var ved at fa alvorlig stres af vores darlige planlagning, det gjore det ikke bedre at der var myldretrafik og lange koer. Vi ankom til bus terminalen ca 10 min for bussen afgik. Philip matte hurtig kobe noget brod og sodavand  og chips osv til busturen. Vi habede pa ar de ville stoppe undervejs men vi kunne ikke fa noget svar, da de tate meget darlig engelsk. Bussen korte og der blev sat en thai film pa og da den var fardig kl ca 21 sa blev alt lyset i bussen slukket og vi kunne ikke tande det over vores sader, sa var det abenbart meningen at vi skulle sove. Kl 1.30 blev vi vakket sa var vi holdt ind til et stort sted hvor der kunne kobes mad.

17. Jan

Vi ankom til Khao Lak kl 7. 15 om morgenen, der var fuldstandig ode og jeg tankte  hold da op her skal nok blive sjovt at vare. Nar men en restaurent havde aben og der fik vi sat bornene og mor og Chr. sa kunne de fa morgenmad mens Philip  og jeg fandt et sted vi kunne bo. Vi lejede en knallert ogsa var det ellers bare afsted. Vi korte lidt rundt men endte med at finde  et rigtig dejligt resort Nangthong bay resort. Det var ovenikobet billigt. Det ligger lige ned til vandet med en rigtig god restaurent nede ved stranden. Vi var noget tratte her den forste dag pga den lange bustur sa der blev bare slappet af resten af dagen.

Den 19.jan

Denne dag stod den pa elefant trekking og tommerflode.  Personligt kan jeg nu sige at det er provet. En kampe elefant der absolut skal ga op ad de midste og stejleste stier og som far skald ud af sin elefant forer fordi den ikke gider hore efter, Jeg var ikke sa rolig under turen, men Ellen sad ogsa ganske urolig og der er godt nok langt ned. Carl Emil var vild med det. Matilde ville vidst bare have turen overstaet. Hun sad pa en elefant sammen med Mor og Chr.  og den var ogsa noget genstridig.

Efter endt tur skulle vi lige fodre nogle Gibbon aber der var i et bur, og Ellen stod ligesa sod med bannaer som hun ville give den , og i lobet af et sekund havde den snuppet hendes sut og stak af med den, det sa sa sjovt ud. Carl Emil var den der var mest rystet, og kunne nasten ikke bare det pa ellens vejne.

Vi tog ud og sejle pa en slags tommerflode langs en lille a der lob inden i junglen. Det var en rigtig dejlig oplevelse. Vi sa slanger der la i traerne og  froer og en slange i vandet. Der blev ogsa til en lille dukkert.

Vi sluttede af ved et lille vandfald hvor vi kunne bade og ungerne kunne klatre rundt sammen med deres far og lege Tarzan. Philip der meget gerne ville have at jeg skulle filme ham og bornene blev temmlig skuffet da han opdagede at jeg havde kludret i det og faktisk bare havde filmet vores handklader og jorden og haft den slukket nar jeg troede den var tandt..............Sa skulle man lige hore pa ham et kvarters tid.

22. jan

Vi havde lejet en Taxi for en hel  dag. Vi blev kort lidt langere syd pa sa vi kunne komme ud og sejle i bugten. Vi fandt en bad og en mand ret hurtigt og kom afsted. Det var en lille long tail boat som larmede helt vanvittigt, men det gor de vist allesammen. Vi kunne stort set ikke tale sammen under turen. Men smukt det var det. Vi blev sejlet ud til James Bond Island ( en film er optaget der ) Det var nu ikke noget sarligt, jo det var da en smuk o men der var sort af turister. Vi sejlede hurtigt derfra. Undervejs sejlede vi rundt mellem hoje klipper. Vi fik taxi chaufforen til at kore os til en nationalpark hvor der var et smukt vandfald som vi kunne bade i.

24. jan

Nu var dagen kommet hvor mor og chr. skulle hjem. De havde valgt at flyve fra Phuket istedet for at tage den lange bustur til Bangkok. De tog afsted kl 14.  Det har varet rigtig dejligt at de har varet her hos os, vi savner dem allerede.  Imorgen drager vi til Oen Koh Lanta. Philip og jeg har varet der for men det er jo mange ar siden. Der skal vi modes med Marcel og trine igen det glader vi os til. Sa det er tid til at sige farvel til Khao Lak og Nangthong bay resort. Det har varet helt vildt dejligt her. Vi kom i snak med et svensk par som var her for at gense stedet efter at de havde varet her under tsunamien, de fortalte meget om hvad  og hvordan de havde oplevet det, og hvordan her sa ud o.sv De var kom begge rigtig slemt til skade. Det var var meget rorende da de fortalte om det ogsa nar man nu er her. Ogsa en stor del af det personale der var pa vores resort blev drabt. Der var omring 3500 mennesker der mistede livet her i Khao Lak. De er sa smat ved at genopbygge omradet men det tager jo mange ar og hvor der for var 10000 hotel senge i Khao Lak er nu kun 1000. Mange Thaier har mistet rigtig meget. Det er godt at der er begyndt at komme turister igen.

I horer fra os snart igen.

27.jan

Sa er vi kommet til Koh Lanta. Turen var faktisk ikke sa lang men det lykkedes os alligevel at fa det til at tage en hel dag, og en rigtig trals tur var det. DET STARTEDE ELLERS SA GODT MED AT DER KOM EN MINIBUS OG HENTEDE OS I KHAO LAk og vi korte mod Krabi.  Da vi ankom til havnen var der kun en afgang om dagen med baden til Koh Lanta, det var ellers ikke det vi havde fundet ud af da vi sogte pa nettet, nar sa stod vi der. sa fik vi os booket ind pa en bus der ville kore til en anden havn og over pa en bad der skulle sejle 10 min sa kore igen 10 min og sejle igen 10 min, det var helt fint for os , ogsa det med at vi kunne blive i mini bussen. Der var bare det lille problem at air con var gaet i stykker i bussen  og det sa aldeles ulideligt varmt og slet ikke til at holde ud, og det var altsa temmelig lang tid vi skulle opholde os der. Da vi endelig kom til koh lanta blev de andre i bussen kort ud til deres resort og vi blev sat af med besked om at vi ville blive hentet af nogle andre og det var sa fordi at vores resort la sa langt vak af en narmest ufremkommlig vej at der ville de ikke kore os ud. Der ventede vi sa i ca 45 min sa blev vi hentet af resortets egen 4 hjuls trakker. Vi bor absolut ode op ad en bjergside sa der er riglig tid til afslapning.

28. Jan

Det dagene er gaet med er den rene afslapning men vi havde alligevel syntes der skulle ske lidt sa vi lejede en long tail boat , der skulle sejle os ud til nogle gode snorkle steder og til en skon strand  samt "the hidden beach". Vi fik snorklet en del men det forste sted var der forfardelig meget strom og det var svart for os at have alle bornene i vandet pa samme tid, sa vi matte snorkle lidt pa skift med dem. men der var stimer af smukke fisk vi skulle bare rakke handen frem sa rorte vi dem. Vi blev sejlet ud til en stor klippe hvor vi alle sprang i vandet og svommede ind gennem klippen med en thaier forst med en lygte , der var fuldstandig morkt da vi naede gennem kom vi til en lille sand strand der la inde midt i klippens centrum, meget smukt og fantastisk. Vi har besluttet os for at flytte til et lidt mere civiliseret sted imorgen , det er temmligt besvarligt at bo sa langt op af klipperne og jeg har konstant darlige nerver.

30. jan til 2. feb

Sa er vi flyttet . vi bor nu ved en lille "by". i en stor bugalow med den flotteste udsigt. Her laver vi heller ikke meget andet end at bade snorkle rundt og lege med krabber. Carl emil har varet ude og snorkle idag med philip og de sa en hav slange det var vist bare super, men han kom gradende ind da han havde skaret sig pa stenene, og det bloder jo og ser mere voldsomt ud end det er nar man er ude i vandet, det var heldigvis kun et par smarifter, men som han grad kunne man tro det var langt mere alvorligt. Plaster gor undervarker.  iMORGEN skilles vi fra de andre og sejler til krabi. Marcel og Trine skal mere syd pa da de jo snart skal mod Malaysia. En ting der lige satter lidt skar i gladen her pa vores tur at vi har haft vores andet indbrud mens vi har varet vak og denne gang har de efterladt et kaos sa det er vi noget kede af og tratte af. Mor og Birgitte tager over og ordner lidt inden vi kommer hjem, hvad der er stjalet ved vi endnu ikke, men vi har jo ikke sa meget af vardi langere. Tak for alle de mais vi far det er skont at hore hjemmefra. I hore narmere om nogle dage.

3.feb

Sa kom vi uden de store problmer til Krabi og vi havde allerede udset os et gastehus som vi ville bo pa og de havde heldigvis plads til os. Vi fik lidt frokost og drog ud til jungleen med en taxi, vi ville ud til the Emeral sea hvor vi ogsa var for 12 ar siden . En stor so hvor man kan bade og den er sa smuk og klar. Den var stadig ligesa smuk. Vi ville vandre videre op til en anden smuk so men  vi kunne slet ikke finde den sa det endte med at vi matte betale en thaier for at folge os, det var en lidt langere tur end beregnet og det var lidt  synd for matilde for hun havde ret ondt i orene og havde faktisk haft det et par dage. Sa turen var lidt hard ved hende ogsa Ellen som nagtede at ga. Matilde er ogsa panisk angst for det kryb man kan risikerer at mode. Carl Emil gar ligefrem og leder efter det.  I lobet af aftenen blev vi klar over at de ore draber som jeg havde kobt til matilde nok ikke helt var tilstrakkelig til at klare den ore betandelse som hun havde padraget sig, sa vi ville tage til lagen dagen efter sa vi kunne fa noget starkere antiobiotika.

4. feb

Startede dagen med at philip og matilde tog til lagen hvilket var hurtig proces og medicin med med det samme sa her kan de vare effektive, skont at opleve da man nogen gange bander og svovler deres arbejdsgange langt vak og foler man er havnet i bananland af varste katogori.  Vi skulle til Koh phang gan og tog bussen kl 11. Og det blev til en ulidelig lang og trals tur, en tur som kunne vare klaret pa en del farre timer hvis ikke vi hele tiden skulle Skifte bus , vente, pause o.s.v... Det endet selvfolgelig med at vi ankom smadder sent med baden og derfor bare matte finde et midlertidig sovested. Vi var mogbeskidte og tratte da vi ankom, bornene havde kravlet rundt og leget pa den ulakre bad, sa de matte skrubbes for de kunne komme i seng.

5. feb. Philip den i hardige startede dagen med at leje en motorcykel for at finde et resort vi kunne bo pa de sidste par dage, og det lykkedes .  Fik lidt ondt af hende som vi havde boet ved den forste nat for hun ville sa gerne at vi blev , hun havde ikke ret mange kunder, men det var et temmlig kedeligt sted og ikke lige noget for bornene sa vi kunne selvfolgeligikke bare blive der for hendes skyld selvom det var synd for hende.

Vi blev indlogeret pa vores nye sted Haad son resort  pa koh Phangan. Et dejligt sted . Vores bungalow ligger lige ned til vandet og der ligger vi sa i vores hangekojer og ser solen ga ned.... smukt.  Resortet er lakkert men lave mad det kan de godt nok ikke. Tror de synes vi er lidt vanskelige men vi var simpelhen nodt til at klage  over det, nu er det bedre, men vi spiser tit et andet sted.

Tiden de sidste dage bruger vi ved stranden og bornene far snorklet en del, der er temmelig store fisk her at kigge pa.

8. feb

Vi lejede en lille jeep sa vi kunne komme en tur rundt pa oen. Det en noget bumblet tur da der var en del jord veje vi skulle kore pa, men det gik rigtig fint. Vi korte til et par vandfald hvor vi kunne bade lidt og kravle rundt pa stenene. Vi korte op til oens nordlige spids hvor der var en lille o man kunne vade ud til Koh ma. Der snorklede matilde carl emil og philip, mens Ellen og jeg byggede sandslot. Vi sluttede af i byen  Thong sala hvor vi lige handlede lidt og bookede vores fly billetter til bangkok.

om aftenen spiste vi med et Belgisk par som vi har modt og deres 2 piger, hyggelig aften. Carl Emil bliver sa trat efter aftensmaden sa han sover som oftest pa 2 stole for kl 20, sa vi ma bare ham hjem.

10.feb

Sa bliver det sidste hilsen herfra vores dagbog. Vi tager med baden herfra koh phangan imorgen kl 11. Vi skal  flyve fra Surathani kl 17 til Bangkok, der tager vi overnatning og far lige handlet fardig. Tirsdag kl 10.30 skal vi mod lufthavnen og sa flyver kl 14 mod Berlin. Vi lander i Berlin kl ca 19 deres tid . der er den sa ca et om natten for os, sa skal vi flyve videre kl 20.30 til kastrup hvor vi sa lander kl ca 21.45 der er kl sa 4 om natten for os sa det er nok nogle tratte born vi kommer slabende med. Sa siger vi lige hej til Farmor og Farfar ogsa ma vi hellere vende nasen  mod Esbjerg. Der er jo ligesom et helt hus der er vendt pa hovedet og 4 nattevagter for mit vedkommende og 3 aften vagter for philip der venter. Trods det sa glader vi os alligevel til at komme hjem til alle jer, som vi jo har savnet.  Tak fordi i fulgte os pa vores tur og pa gensyn    Philip og Line og co.